آخرین اخبار
کد مطلب: 125144
مراسم تحليف رئيس دولت دوازدهم:
روحاني: پشتيبان نيروهاي مسلح هستيم/ايران آغازگر خروج از برجام نخواهد بود/ لاريجاني: دولت آينده به حل چالش‌هاي اصلي کشور بپردازد
تاریخ انتشار : 1396/05/15 08:51:08
نمایش : 2102
مراسم تحليف حجت‌الاسلام حسن روحاني در صحن علني مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، به نقل از  راه دانا؛ مراسم تحليف حجت الاسلام حسن روحاني رئيس‌ جمهوري اسلامي ايران امروز در صحن مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود. در اين مراسم، بيش از 1200 مهمان داخلي و خارجي از کشورهاي مختلف حضور دارند.

18:00

پايان مراسم تحليف دوازدهمين رئيس‌جمهور اسلامي ايران در مجلس شوراي اسلامي 

17:34

روحاني: ايران آغازگر خروج از برجام نخواهد بود اما در برابر بدعهدي آمريکا ساکت نخواهد نشست/ در کشور حاکميت دوگانه نداريم

حجت الاسلام حسن روحاني دوازدهمين رئيس جمهور کشورمان عصر امروز(شنبه، 14 مرداد) در مراسم تحليف در صحن مجلس شوراي اسلامي سخنراني کرد.

محورهاي سخنان رئيس‌جمهور به شرح زير است:

** ملت بزرگ و شريف ايران، ميهمانان ارجمند، روساي محترم جمهور، نخست وزيران، روساي مجالس، وزراي خارجه و نمايندگان ويژه کشورهاي دوست و سازمان‌هاي بين المللي، نمايندگان ملت اسلامي، روساي قواي مقننه و قضائيه، يادگار امام و فرماندهان و همه مسئولان کشوري و لشکري. در آغاز سخن ياد بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي و همه شهداي اسلامي و آزادگان سرافراز را گرامي مي‌دارم.

** نهضت مشروطيت ايران به عنوان نخستين حکومت قانون، حاکميت ملي را براي ايران به ارمغان آورد.از آن زمان سال‌ها مي‌گذرد و ملت ايران براي بر پا داشتن حکومت قانون فداکاري‌هاي زيادي کرد و در نهايت انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد.

** اکنون 40 سال از انقلاب اسلامي مي‌گذرد و امروز آغاز دوازدهمين رياست جمهوري انقلاب اسلامي مي‌گذرد. مردم ايران در ارديبهشت ماه بار ديگر با حضور خود با ما سخن گفتند و با زبان گفتند چه مي‌خواهند و چه نمي‌خواهند، با راي معنادار خود مسيري را انتخاب کردند که 4 سال در مقابل ما قرار خواهد داشت و از اين پس ما بايد پاسخگويي ملتي باشيم که به کشور و ملت و نظام پاسخ دوباره‌اي دادند.

** بايد خواسته‌هاي ملت را ديد و دستگاه‌هاي اجرايي به رنگ اين خواسته‌ها درآورد. گرچه مسئوليت امر برخاسته از آراي اکثر مردم است اما به عنوان رئيس‌جمهور مکلف به پاسخگويي به مطالبات همه مردم هستم و پاسخگويي به آن جز با ياري همه امکان‌پذير نيست.

** ما دولت اعتدال هستيم و سياست داخلي و خارجي و صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجيح مي‌دهيم. پشتيبان ما ملت ايران است؛ کشوري که بيش از 40 ميليون راي در صندوق دارد هرگز در بن بست قرار نمي‌گيرد. در کشور ما حاکميت دو گانه وجود ندارد؛ صلح ما به سلاح ما متکي است.

** مردمسالاري ديني تنها دستاورد نظام جمهوري اسلامي نبوده و اين نظام به توفيقاتي چون استقلال کشور، اقتدار نيروهاي مسلح و توسعه توان دفاعي، نفوذ قابل توجه در دل مردمان منطقه دست يافته و سياست ما دفاع از مظلوم است. عزت و مصلحت از ارکان ما در سياست خارجي بوده است.

** با گذشت سالها از انقلاب سطح آموزش از استاندارد بهتري در مقايسه با دنيا برخوردار است و وضعيت معيشتي مردم تغيير کرده است.

** در دولت يازدهم اقداماتي انجام شد، ثبات نرخ ارز و کاهش تورم، افزايش بيش از يک ميليون بشکه نفت و تکميل ارزش افزوده نفت از اقدامات دولت بوده است. در حوزه رفاه نيز اقداماني انجام شده و امروز همه ايرانيان تحت پوشش بيمه سلامت قرار گرفته‌اند. در حوزه ارتباطات تحولات زيادي ايجاد شده و دسترسي مردم به اينترنت بيش از ده برابر شده است و در عرصه سياست داخلي دولت يازدهم اقدام به ايجاد سند حقوق شهروندي کرد و دولت دوازدهم آن را سرلوحه خود قرار مي‌ دهد.

** بحران آب، بيکاري جوانان و مشکلات معيشتي از مشکلات کشور است و شعار دولت دوازدهم همان سه شعار اصلي  آزادي، امنيت، آرامش و پيشرفت خواهد بود. دولت دست خود را براي همکاري در برنامه مهم به سمت مردم و همه دستگاهها دراز مي‌کند.

** مي‌توانيم عليرغم همه مشکلات درمورد مسائل مهم اتفاق نظر داشته باشيم و مشکلات کشور مانع رسيدن به اين اين اتفاق نمي‌شود. خط مشي ما در حوزه سياست خارجي مانند گذشته افزايش تعامل گسترده سازنده و متوازن با همه کشورهاست. افزايش سطح همکاري با کشورهاي دوست ضرورتي است که امنيت صلح منطقه‌اي در گرو آن است.

** بدعهدي‌هاي آمريکا در برجام به دليل اعتياد اين دولت به سياست تحريم و تهديد است و غيراعتماد بودن آمريکا را براي جهان بيشتر مي‌کند. جمهوري اسلامي ايران نيز آغازگر نقض برجام نخواهد بود.

** دولت جمهوري اسلامي ايران براي همکاري با هر يک از کشورهاي شما هيچ محدوديتي ندارد و خواستار ارتباط با همه کشورها و همسايگان است. ما دست دوستي به سوي همسايگان خود دراز مي‌کنيم و معتقديم از اين طريق مي‌توانيم صلح و دوستي را به همه جهانيان ارزاني کنيم.

** زمان رونمايي از مادر تحريم‌ها نيست؛ بياييد از مادر مذاکرات رونمايي کنيم.

** به نوآمدگان سياست کاري نداريم اما به کهن سواران مي‌گوييم برجام ميتواند مدل خوبي براي همکاري باشد.

17:30

حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور عصر امروز با حضور در پشت تريبون سوگند ياد کرد.

متن کامل سوگندنامه رئيس‌جمهور که در اين مراسم قرائت شد به شرح زير است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

«من به عنوان رئيس‌جمهور در پيشگاه قرآن کريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي‌کنم که پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي کشور باشم و همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسئوليت‌هايي که برعهده گرفته‌ام به کار گيرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي کشور، ترويج دين و اخلاق، پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگي بپرهيزم و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي که قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي کشور از هيچ اقدامي دريغ نورزم و با استعانت از خداوند و پيروي از پيامبر اسلام و ائمه اطهار عليهم‌السلام قدرتي را که ملت به عنوان امانتي مقدس به من سپرده است، همچون اميني پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

 17:25

 پس از سخنراني رئيس مجلس، آيت الله صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه براي سخنراني در جايگاه ناطقان حاضر شد.

 

آيت‌الله آملي‌لاريجاني: جمهوري اسلامي ايران از پارادوکس‌هاي نظام ليبرالي خالي است

آيت‌الله صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه عصر امروز (شنبه 14 مرداد) در مراسم تحليف رياست جمهوري طي سخناني با درود به روح امام راحل و ارواح طيبه شهدا و آرزوي سلامتي براي رهبر معظم انقلاب اسلامي که با رهبري خود کشتي انقلاب را در جهان به خوبي رهنمون مي‌شوند، گفت: از حضار گرامي و مهمانان ارجمند و مسئولان کشورهاي مختلف و سفرا که شرف حضور دارند تشکر مي‌‌کنم.

وي افزود: بر خود لازم مي‌دانم از حضور مردم که با شرکت بيش از 40 ميليون نفري جمهوريت نظام را به رخ عالم کشيدند و به دشمنان نشان دادند با گذشت 40 سال پاي آرمان‌ها ايستاده‌اند، تشکر کنم.

آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينکه امروز انقلاب اسلامي و نظام علي‌رغم توطئه‌ها با حضور مردم در صحنه به حيات عزتمند خود ادامه مي‌دهد، تصريح کرد: مسئولين براساس اصل ششم با راي مردم بر مسند خدمت قرار مي‌گيرند.

وي ادامه داد: اينجانب با افتخار اعلام مي‌کنم جمهوري اسلامي براساس آموزه‌هاي ديني و تمدن قوي خود علي‌رغم تهديدات فراوان توانسته سکاندار استقلال و مظهر مردم‌سالاري در جهان باشد.

رئيس قوه قضائيه خاطرنشان کرد: مردم سالاري ديني نظامي مبتني برآراي مردم و ارزشهاي ديني است. اين نظام از پارادوکس‌هاي نظام ليبرالي خالي است.

وي با اشاره به اينکه با تحليف رئيس‌جمهور در اين مجلس دوره جديدي در حيات سياسي کشور گشوده مي‌شود و متن سوگند بسيار مهم است، گفت: پاسداري از مذهب و قانون اساسي لوازمي دارد. بنيادي‌ترين مبناي قانون اساسي نگاه توحيدي است بخصوص که در اصل دوم قانون اساسي تصريح شده که جمهوري اسلامي براساس لا اله الا الله و لزوم تسليم در برابر امر الهي است.

آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينکه در سياست خارجه اين اصول مي‌گويد از هيچ قدرتي جز خدا نترسيد، گفت: نگاه توحيدي است که مي‌گويد عزت را بايد در نزد خدا جست. هدف از حکومت رشد دادن انسان است. نگاه توحيدي است که انسان را از بندهاي دنياي مي رهاند.

رئيس قوه قضائيه ضمن تبريک و تهنيت به رئيس جمهور اظهار داشت: نيک بنگريد که تلاشهاي شما در ترازوي نگاه توحيدي چگونه هست. هر قدمي که در اين مسير برداريد مردم و مسئولان همکار شما خواهند بود و من هم هر خدمتي ميسر باشد دريغ نمي‌کنم.

وي افزود: امروز نظام نيازمند تلاشهاي خالصانه آحاد ملت است و خداوند در اين طريق دشوار مددکار شما (روحاني) باشد.

17:15

پس از تلاوت قرآن کريم توسط حاج کريم منصوري و اعلام آغاز جلسه، علي لاريجاني در ابتداي سخنان خود، ضمن تبريک ميلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع)، با نام بردن از يکايک ميهمانان خارجي حاضر در اين مراسم و نيز مقامات و ميهمانان داخلي، حضور آنها را خيرمقدم گفت. 

رئيس مجلس شوراي اسلامي:مجلس از اهتمام دولت براي رفع موانع کنوني حمايت مي‌کند/ اميدواريم دولت در مقابله با چالش‌ها موفق باشد

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر امروز در مراسم تحليف دوازدهمين دوره رياست جمهوري اسلامي ايران با تبريک ميلاد مسعود حضرت علي بن موسي الرضا(ع)، حضور مهمانان داخلي و خارجي را در مجلس شوراي اسلامي قدر نهاد و به ميهمانان حاضر در اين مراسم از جمله رؤساي جمهور کشورهاي ارمنستان، عراق، کره شمالي، مولداوي، زيمبابوه، افغانستان و پادشاه لسوتو، رؤساي مجالس کشورها، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و ديگر مقامات شرکت کننده داخلي و خارجي خوشامد گفت.

وي با بيان اينکه امروز سالروز قيام مردم ايران براي استقرار نظام مشروطه در بيش از 110 سال قبل است، گفت: در طي اين مدت با همه دشمني‌هايي که قدرت‌هاي بزرگ اعمال کردند، نظام مشروطه نتوانست به معناي واقعي پياده شود، اما ملت ايران از پاي ننشست و با برپايي انقلاب اسلامي به هدف خود نائل آمد.

رئيس‌ مجلس با اشاره به انتخابات 29 ارديبهشت گفت: در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري شاهد حضور چشمگير بيش از 42 ميليون نفر و حدود 73 درصد واجدين شرايط بود و اين حضور نمايانگر آن است که در نظام جمهوري اسلامي مردم سالاري اصل بي‌بديل در حکمراني است.

لاريجاني يادآور شد: از ابتداي پيروزي انقلاب، ملت عزيز ايران در 36 انتخابات شرکت کردند که اولين انتخابات مربوط به انتخاب نظام جمهوري اسلامي بود که در آن 98 درصد راي به نظام جمهوري اسلامي دادند و پس از آن انتخاب مجلس مؤسسات يا خبرگان اول و بعد انتخابات مربوط به تائيد قانون اساسي و پس از 10 سال ملت در انتخابات بازنگري پاي صندوق‌هاي راي رفتند.

وي افزود: علاوه بر موارد فوق، برگزاري 12 انتخابات رياست جمهوري، 10 انتخابات مجلس شوراي اسلامي، 5 انتخابات مجلس خبرگان و 5 انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نشانگر عمق نظام مردمسالاري ديني در کشور ماست.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين تصريح کرد: از جانب ديگر شرکت بيش از 72 درصد مردم در انتخابات اخير تعلق خاطر جدي ملت به نظام اسلامي و دخالت در سرنوشت خويش را نشان مي‌دهد که از دورانديشي پيشواي بزرگ ملت ايران حضرت امام خميني (ره) حکايت دارد که با اين تدبير از استبداد در کشور جلوگيري و راه را براي چرخش نيروها فراهم کرد. 

لاريجاني خاطرنشان کرد: اينک در حالي در آستانه دور جديد دولت جناب آقاي دکتر روحاني قرار داريم که هم تجربه 4 سال گذشته و هم تغييرات بين‌المللي و منطقه‌اي تلاش مجاهدانه‌اي را براي حل مشکلات يک کشور ايجاب مي‌کند. 

وي افزود: در فضاي آشفته منطقه خوشبختانه ايران از امنيت بسيار خوبي برخوردار است و تلاش‌هاي ارزشمند ملت در مبارزه با تروريسم امنيت بهتري را براي منطقه در سال‌هاي آتي نويد مي‌دهد و از طرفي راهنمايي‌هاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پويايي اقتصادي و همچنين همکاري و هماهنگي سه قوه کشور زمينه‌هاي مساعدي براي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي فراهم کرده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت:مجلس شوراي اسلامي از هرگونه اهتمام دولت در اين جهت و رفع موانع توليد و همچنين توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي و توسعه صادرات حمايت خواهد کرد و اميدوار است دولت آينده در مواجهه با چالش‌هاي اصلي کشور با نگاه واقع‌بينانه به حل آنها بپردازد و رويکرد توسعه‌اي در همه بخش‌ها حتي در سياست خارجي تبلور عيني يابد.

لاريجاني در پايان خاطرنشان کرد: مجلس شوراي اسلامي در چارچوب وظايف قانوني خود هم در اين امور مساعدت لازم را خواهد داشت و هم نظارت خواهد کرد که اقدامات دولت در چارچوب قوانين مخصوصا قانون برنامه ششم سامان يابد. 

17:10

در يکصد و بيست و ششمين جلسه رسمي علني مجلس شوراي اسلامي که به منظور آئين تحليف حسن روحاني رئيس‌جمهور آغاز شد، از ميان 290 نماينده مجلس، 254 نفر از وکلاي ملت در صحن علني حضور داشتند که بر اين اساس 36 نماينده مجلس غايب بودند.

17:00

مراسم تحليف حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور دقايقي قبل با تلاوت آياتي از کلام‌الله مجيد و پخش سرود ملي، در صحن علني مجلس شوراي اسلامي آغاز شد.

 
16:50
 
حسن روحاني با همراهي علي لاريجاني وارد مجلس شد. پيش از سران قواي مجريه و مقننه، آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه هم وارد مجلس شده بود.
 
 
16:31
اشرف غني رئيس جمهور افغانستان و رابرت موگابه رئيس جمهور زيمباوه جزو اولين رؤساي جمهوري هستند که وارد محل برگزاري مراسم تحليف شدند.
 
 
16:28
اسحاق جهانگيري و تعدادي از وزراي دولت يازدهم از جمله محمد جواد ظريف هم‌اکنون در مراسم تحليف حضور يافتند.
 
 
16:21
سرلشکر باقري رئيس ستادکل نيروهاي مسلح، سرلشکر صالحي فرمانده کل ارتش، سردار حسين دهقان وزير دفاع و سردار اشتري فرمانده ناجا براي شرکت در مراسم تحليف روحاني، وارد صحن مجلس شدند.
 
 
16:05 
رزم نوازان ارتش در جايگاه مخصوصي در بالاي صحن علني مجلس استقرار يافته‌اند و قرار است سرود جمهوري اسلامي ايران را به صورت زنده در صحن علني مجلس همزمان با آغاز مراسم تحليف، اجرا کنند.
 
 
 
15:59
حجت الاسلام شيخ نعيم قاسم معاون دبيرکل حزب الله لبنان جزو اولين مقامات خارجي است که هم‌اکنون وارد صحن مجلس شده است.
 
 
15:57
108 خبرنگار مقيم متعلق به 64 رسانه از کشورهاي اتريش، اسپانيا، استراليا، افغانستان، امارات، امريکا، انگلستان، ايتاليا، آذربايجان، آلمان، ترکيه، چين، روسيه، ژاپن، سوريه، سوئيس، عراق، فرانسه، فلسطين، قطر، کره شمالي، کويت و لبنان مراسم تحليف را پوشش رسانه‌اي خواهند داد. از جمله مهمترين رسانه‌هاي حاضر در مراسم، خبرگزاري‌هاي AFP, AP, UPI، بلومبرگ، تيما، آنسا، شين هاوا، آناتولي و کيودو، روزنامه‌هاي تايمز، اينديپندنت، فاينشنال تايمز،‌ آساهي، ون هويي و يوميوري، تلويزيونهاي الجزيره،المنار، فونيکس، راشاتودي CNN, NBC, ZDF, ARD, CBS, CCTV و موسسه عکس گتي ايميجز و نشريه تايم از مهم‌ترين رسانه‌هاي پوشش‌دهنده اين رويداد هستند.
 
 
15:56
8 رئيس‌جمهور و 19 رئيس مجلس در مراسم تحليف حکم رياست جمهوري حسن روحاني حضور خواهند يافت و در مجموع، در اين مراسم بيش از 25 هيئت از آسيا و اقيانوسيه، 26 هيئت از کشورهاي عربي و آفريقايي و 30 هيئت از اروپا و قاره آمريکا در مراسم تحليف شرکت خواهند داشت.
 
 
15:52
در جايگاه خبرنگاران داخلي و خارجي، هم‌اکنون ازدحامي شکل گرفته و اصحاب رسانه در انتظار بازگشايي درب‌ها براي ورود به صحن هستند. همچنين دفتر يادبودي در جايگاه خبرنگاران و راهروهاي پارلمان قرار داده شده تا خبرنگاران و مهمانان جملات يادبودي در آن بنويسند.
 
 
15:51
در راهروهاي پارلمان، تصاويري از شهداي حمله تروريستي داعش به مجلس و همچنين تصاويري از مراسمات تنفيذ و تحليف يازدهمين دوره رياست جمهوري ديده مي‌شود.
 
 
15:49
از درب ورودي، فرش‌هاي قرمزي براي ورود مهمان پهن شده و قرار است که مهمانان مورد استقبال علي لاريجاني رئيس مجلس و مسعود پزشکيان نائب رئيس اول مجلس قرار بگيرند.

 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس